Friday, July 23, 2010

apabila AKAL berbicara soal CINTA

Bila Diri Disayangi

by: UKS

Terdengar bisikan mesra

Kalimah keramat bermentara

Bermulanya siang berakhir malam ku

Tak akan ku jemu menyebut namamu

Tiada batasan waktu

Tiada tempat mu tertentu

Di gunung di lembah, di darat, di air

Siapa pun hamba, keikhlasan doa, keagungan

Kasih merubah takdir

Bila ku sedari diri disayangi

Langkah kaki ini semakin berani

Bila terkeliru ku ucap namamu, terasa diriku

Kembali dipandu

Engkau pertama, tiada akhirnya

Aku dalam kegelapan engkaulah cahaya

Izinkahlah aku menumpang di sini

Di bawah naungan kasih dan sayang mu

Ku berserah diri

Dulu masa zaman sekolah, ada seorang sahabat ni minat sangat dengan lagu UKS nih. Atul pon apa lagi dok kutuk2 lar si sahabat ni “ haish, asal lar jiwang sangat ko ni khod? Nak kata bercinta pon, idok juga”. Dengan poyo nyer, si khod hanya tersenyum sinis dengan kutukan atul…

Tapi, baru2 nih ada lagi seorang sahabat atul dok layan lagu UKS ni. Dengan perasaan bengkeknya (sebab baru putus cinta), atul pon sound si iylia ni, “ haish, yang ko jiwang tak memasal ni asal iylia weh?”…dengan pantas iylia menyangkal atul “haish, bukan jiwang lar atul..ce atul hayati lagu ni dari atas sampai bawah..lagu ni lagu ketuhanan sebenarnya…

Tanpa segan dan silu, atul terus merampas hand phone si ilyia. Dok layan lagu tu dari mula sampai habis…terdiam seketika..”yelah, lagu ni lagu ketuhanan sebenarnya..”, detik hati…

……………………………………………

Erk, terlebih-lebih pula mukadimah entry kali ni. Sebelum atul pergi jauh untuk tajuk kali ini, ingin atul nyatakan disini bahawa atul ni bukan lar “anti kapel” just anti keganasan sahaja.. nak kata alim tu, lagi la tak layak…Cuma entry kali ini lebih kepda buah fikiran atul berbanding perasaan muda atul…just ingin berkongsi pendapat…sebab sebelum ini pon atul pernah bercinta…bukan sekali, bukan dua, tapi tiga kali…tapi akhirnya kecundang juga dalam cinta ciptaan manusia…

Sebenarnya, apabila ditanya soal cinta kepda atul, akal dan hati atul tak pernah sekata.. A kata akal, B pula kata hati..selama atul bercinta selama nip on, atul lebihkan ikut kata hati berbanding kata akal yang walaupon atul tahu kata akal tu lebih banyak baiknya…

Semasa di UIA dlu, ada juga kawan2 yang menegur dan menasihati atul soal cinta..ada di antara mereka yg menyarankan atul untuk putus sebab kapel itu haram katanya.. dan sejak itu, atul mula berfikir soal cinta dari akal, bukan hati…tapi, hati masih menguasai diri dalam hubungan cinta bersama si dia sehinggalah dia meninggalkan atul 4 june lalu kerana perempuan lain…*haish*

Tipulah kalau atul cakap atul tak sedih dengan perpisahan yang terjadi.. tapi jauh di sudut hati, atul bersyukur dan berterima kasih kepada dia sebab lepaskan atul.. sebab atul rasa, solo is better…

Bila da single ni, ada juga si teruna yang cuba untuk memenangi hati ini.. tapi bila difikirkan, perlu ke atul berkapel lagi? Apa atul ni tak tahu erti serik dipermainkan oleh si kaum lelaki ke? Tak penat dalam bermain cinta manusia yang tak tahu di mana letaknya kebahagian dan kekekalan dalam hubungan tersebut…

Apabila disebut soal cinta akhir2 ini, akal atul mula berkata, “kenapa masih mahu mengejar cinta yang tak pasti sedangkan ada cinta Sang Ilahi yang begitu pasti kebahagiaannya.. kenapa masih ingin dikejar cinta manusia yang tidak tahu mana bahagianya sedangkan cint si Ilahi itu lebih indah? Apabila, akal dan setipis iman di dada mula menjwab setiap soalan yang terpancul di benak kepala, atul dapat melihat betapa banyaknya kelemahan cinta manusia berbanding cinta si Ilahi..antaranya:

  • · Pernah kita lihat, ada insan yang kecewa bercinta dengan sang pencipta? Atul tak pernah lagi la tengok.. tapi da ramai antara kita yang kecwa dalam cinta manusia (termasuk atul sendiri).. ada satu tahap, sampai bunuh diri kerana kecewa ditinggalkan sang kekasih yang durjana…
  • · Bila da kapel, tak sah kalau tak bergayut..kalau boleh, tiap2 malam nak bergayut…duit topup berpuluh2 tiap2 bulan..silap2 beratus….pas tu, tgh bergayut pon, kdg2 boleh bergaduh…duit abeh, bergaudh pula…esok pergi kelas mata si perempuan bengkak2 merah, sebab menangis di malam hari…tapi kalau bercinta dengan Allah, kita pon boleh bergayut dengan Allah.. free online...talian 24434… ya bestnya, lepas bergayut, hati jadi tenang sgt….
  • · Bercinta dengan manusia ni bnyk sgt duit kna keluar..duit kluar dating, hadiah lagi..topup…etc..tapi kalau dengan Allah, tak payah belanja apa2 pon..cukup sekdar kita beramal dan beribdah kepdaNya…
  • · Ramai pasangan yang merajuk bila si kekasih lupa nk bagi hadiah pada hari2 istimewa..kdg2 bukan kes lupa, tapi kedekut tahi hidung kelat eh.. tapi bercinta dengan Allah, tak pernah sedetik @ sesaat pon Allah lupa nak bagi kita hadiah..setiap saat ada jer hadiah untuk kita..apa dia hadiah yang Allah bagi tu? Semua nikmat yang kita dapat pada setiap saat..contohnya, oxygen.. can you imagine your life with no oxygen in a minute? Biru lar jawabnya kowg nati…
  • · Setia mana pon kalian dengan si kekasih, belum tentu dia akan setia dengan kita…silap2 dia akan tinggalkan kita demi lelaki/perempuan lain…tapi, dengan Allah, Allah tetap bersama kita..setia dengan kita..syangnya, kita je selalu lupakan Allah…tapi Allah tak pernah lupa kita..subhannallah…
  • · Cinta manusia boleh dibwa kemana? Paling hebat pon, sampai ke kubur jer.. tapi, kalau kita betul2 setia dan cinta kita hanya untul allah, ia akan bawa kita ke syurga.. kan syurga tu hadiah yang diidamkan semua ? kalau dengan bf/gf, silap2 dia penyumbang point untuk kita ke neraka..

Seperti yg atul cakap tadi, atul bukan lar anti kapel.. siapa tahu esok lusa, aul akan kapel balik (harap2 tidak! Just tunggu kawin, hehe). Jangan ada pula yang berkata, atul berlagak alim. Tidak!, sya tidak lah alim.. Cuma ingin berkongsi persoalan dengan kalian semua

“kenapa masih mahu dikejar cinta yang tak pasti sedangkan ada cinta yang kekal hakiki?”

Akhir kata, jom kita sama2 renungkan , dan sama2 kita amalkan…

Ps: kepada si dia yg menanti, apa kata dekati sya dengan cara halal..nikahi sya..sya tggu..hihi…*kidding*

6 comments:

mimie swifty said...

bagus2 :)
semoge die sbar menanti

althafunisa said...

hehe..ta sgka lak yg ko akn baca entry aku ni ha...

ifah jaja said...

thumbs up bebeyh!!hehehe

althafunisa said...

to jaja: tq dear....hihi..

maCy said...

sya plak da..ki3

althafunisa said...

mac: means?

There was an error in this gadget