Wednesday, January 5, 2011

usyha orang terkucil..anda bagaimana?

Assalamualaikum, salam satu Malaysia..


Dulu masa duduk kat rumah, selalu dengar mak pesan kat adik yang bongsu, Afiq supaya jangan kencing berdiri…mak kata nanti kubur berbau busuk..


Yang selalu mak tegur Cuma afiq.. kami berdua atul dan angah mak tak pula ditegur jangan kencing berdiri…


Tapi kalau difikirkan kembali, memang lelakilah yang selalu kencing berdiri… kalau perempuan yang berkencing berdiri memang buruk gila perangai + habislah mencicir kat lantai bilik air tu kan…


sumber: google

Islam itu indah, dan setiap perkara telah digariskan kepada umat manusia dan pasti ada hikmah dan khasiatnya termasuklah kepada perkara seremeh2 buang air kecil @ terkucil..


Antara garis panduan membunag air kecil yang telah ditetapkan islam ialah:

·

Buang air kecil dengan cara mencangkung @ duduk bertinggung di atas kaki kiri…

· Buang air kecil sambil berdehem…

· Jangan sesekali kencing berdiri kerana itu cara orang kafir…wahai kaum lelaki, sila ambil perhatian…


Apakah fadhilatnya?


· Mendapat pahala kerana kencing mencangkung @ duduh bertinggung atas kaki kiri adalah cara Rasullulah..


· Dengan berdehem ia akan:

1) Mengetuskan air kencing dari pundi dan saluran kencing..

2) Elak penyakit batu karang

3) Hilangkan rasa was2 dalam solat.

4) Elak penyakit kencing tak tus…


Akhir kata, mari kita sama2 amalkan… nampak temeh tapi penting!


p/s: nak upload gambar lebih sikit, tapi internet pulak slow gila...so layan jer lah tulisan...

4 comments:

Malek Ku said...

gunalah broadben

althafunisa said...

malas nk bayo bulan2 lah malek..aku ni kedekut sikit... tpi nk blogwalking pon susa cam ni...

NURUN said...

PENAH DGR JGK AMALAN2 NI DR KWN2. BGS2.

maCy said...

macy egt lagi buku atul tnjuk sal sape kncing bdiri tu jd ubat setan ;D

There was an error in this gadget