Sunday, January 23, 2011

Sedekah VS Hiburan, Yang Mana Didahulukan?

assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua...


Bulan Dicember lepas, atul dan seorang rakan keluar jalan2 di bandar Kuantan. Seperti biasa, kami akan keluar tanpa sebarang plan nak ke mana.. kira pakai terjah je lah.. at last, kereta yang dipandu menuju ke Berjaya Megamall..

Jalan dok jalan, pusing dok pusing, sekali kami lalu dihadapan kedai CD KOREA.. atul pon tanpa berlengah terus menyusun langkah ayu memasuki ke kedai tersebut... dah masuk tuh, sure lah dok mencari CD korea yang atul idam2kan selama ini...

v
v
v

taraaa

Playful Kiss OST (Full)

inilah cd nya.. mintak dengan mak as birthday present
mak tak nak bagi.. at last beli sendiri..

tanya sama itu tauke, "berapa harga lu mau bikin ini cd?" tauke bilang, "cuma RM 20 saja meh".. haish, memang dok pekenalah dengan bajet dalam poket.. tanpa berfikir masak2 mahupun berfikir dua kali, atul pon terus cakap " ok lah tauke..gua angkat ini punya barang"


Gembira tak terkata bila dah dapat beli cd tu..senyum sampai ke cuping telingalah.. dengan hati gembiranya, kami meneruskan perjalanan ke destinasi yang seterusnya, Masjid Besar Kuantan.. dating, dating juga (ops, bukan dating yer), tapi solat jangan tinggal meh..



Sultan Ahmad Shah Mosque


Seperti biasa, time solat atul suka solat kat tingkat atas masjid tersebut.. sesampainya kat atas, mata 4 atul ni terus bertembung dengan tabung derma masjid.. cek2 dalam poket, ada lah lagi RM$$$$ saki baki duit yang ada dan terus atul sumbatkan ke dalam tabung di hadapan atul..terkilan...

v
v
v

Yang atul nak cerita, bukanlah soal atul derma ke apa..setakat derma RM$$$, apa lah sangat kan.. tapi yang atul nak tekankan di sini ialah, rasa diri ini ditampar dengan tindakan sendiri.. time tu, atul rasa atul ni teruk + memalukan.. kalau untuk hiburan, sanggup berhabis berpuluh ringgit even beratus ringgit.. tapi untuk bersedekah? even rm1 pon dok terfikir2, takut duit habis... untuk hiburan, pernah kita terfikir? tak pernah pulak kan..

atul rasa, bukan atul seorang je macam ni..ramai lagi antara kita yang mendahulukan hiburan dari sedekah jariah.. pada hal kita tahu, bukan hiburan itu yang membantu kita kat sana nanti, tapi sedekah jariah.. tapi kita?

sebenarnya tak salah nak berhibur.. tapi, kalau hiburan kita yang melebihi sedekah jariah, apa cerita kita kat akhirat sana nanti? kita tahu, setiap rezeki kita nanti akan dipersoalkan kembali ke mana hala tujunya di akhirat kelak..tapi, kita masih tidak mengendahkannya kan..

renung2kan, refleksi diri dan mari kita, (saya dan kamu) perbaiki diri.. sekadar ingin berkongsi tamparan dengan kalian semua..rasa tertampar? ye saya juga!


p/s: takut nak menulis entry berunsur dakwah @ islamik.. takut Allah uji balik apa yang kita dah tulis.. nauzubillah...


2 comments:

Malek Ku said...

betul2..nasib baik aku bukan fans korea... =P

Althafunisa said...

wek..mslh nyer bukan korea je lah...