Monday, March 22, 2010

i love.....ADD MATH!


kalian pernah belajar add math? mungkin ada yang pernah mungkin ada yang tidak..tapi saya dulu, time SPM amek subjek nih.. bagi sesetengah pelajar, inilah killer subjek mereka.. anda bagaimana? saya? saya rasa tidak, sebab killer subjek saya biologi.. sebab nyer, saya tak suka nak hafal2 nih..

kenapa tiba2 nak tulis pasal add math eak? sebab cuti baru2 nih, ada seorang adik mintak saya ajarkan beliau addmath.. da tiga tahun saya tinggalkan subjek ni.. da ingat2 lupa.. disebabkan saya minat gila subjek ni, so saya penuhikan lah permintaan adik tersebut.kalau dia mintak saya ajarkan subjek lain mcm bio or fizik, memang lama da saya tolak.. tpi ni add math..so saya terima dengan hati yang riang gembira... jadi, nak tak nak kenalah saya buat sedikit revision..nk bagi recall semua formula.. jujur cakap, saya bukan ingat sangat dah apa yang saya belajar time SPM dulu..

alhamdulilah, masa asaya ajar adik tuh, saya sempat cover tiga topik dengan beliau..function, quadratic function and logarithm... masa saya dok ajar adik tuh, semua kenangan saya masa belajar add math dulu singgah di kepala.. so dikesempatan ini, nak lar juga share dengan kalian kan antara pengalaman pahit manis saya semasa belajar addmath..

KENANGAN 1

ni kes masa mula2 belajar addmath lar..1st topik, function.. masa tuh, atul masih blur2 lagi dgn topik ni.. asyik tak boleh jawab jer..tgk kwn dpan atul, sume soklan dia boleh jawab.. atul pon apa lagi..tak tahan tengok kwan boleh jawab, atul terus menangis.. dalam hati cakap, "asal lar aku ni bodoh sangat... pada hal baru bab 1.. dah tak boleh nak kuasai.." start dari tuh, atul just fokus pada addmath.. sebenarnya, atul mmg tak boleh tengok kawan2 atul lebih dari atul dalam subjek matematik.. iri hari + jeles.. kalau subjek lain, macam bi, atul tak kisah pon diorang nak dapat markah seratus pon.. sebabnya, bagi atul, matematik is my subjek.. so i want to be the best in the subject..hehe...

KENANGAN 2

Meniru dalam ujian.. ops, jangan salah faham..bukan atul yang meniru..tapi atul yang bagi tiru.. masa tu tingkatan 4..ujian bulanan.. keluar topik quadratic function.. mmg panjang gila lar cara kerja bagi topik nih.. kena cari y-intercept, x-intercept, types of root, turning point, and the last one kena lukis graft.. kalau silap satu, habis silap lar graft kita tuh..
masa ujian tu, atul duduk sebelah best fren atul.. mmg da pakat pon nak duduk sebelah2..tgh2 xm dy bisik2 pggil nama atul.. "atul, tgk jalan kerja".. hush, gla apa..da lar cara kerja panjang gila.. mcam mana nak bagi dia tgok kan... last2, kami pura2 buat kertas jatuh.. dia amek kertas atul, & atul amek kertas dia.. huhu... nasib baik tak kantoi dengan cikgu.. bla habis jer xm tuh, kawan2 atul sume bising... " woi atul! mana aci.. ko bagi dy jer tru ko.. aku pon nak gak tru ko"...hihi... atul just pandang diorang dengan senyuman sinis time tuh.. buat muka tak bersalah..

KENANGAN 3

menyertai program BRIGED MATEMATIK TAMBAHAN.. program ni dilancarkan oleh PPD Kuantan..kira buat ikut daerah lar.. dan sekolah atul jadi tuan rumah..program ni berlangsung selama lebih kurang 5 bulan.. setiap hujung minggu, pelajar2 dari sekolah lain akan datang ke sekolah kami untuk belajar admath.. konsep nye lain skit.. bukan guru yang mengajar tapi pelajar lepasan SPM.. dan atul terpilih untuk jadi pembantu mereka... tapi, lama2, kami juga yang jadi facilitator nyer.. sebab faci2 asal pergi smbung belajar...So berlatih lar jadi cikgu time tuh.. seronok.. paling seronok semasa camp admath yang di adakan di cameron highland.. kira menyelam sambil minum lar kan.. sambil belajar, makan angin.. tapi atul rsa, fokus nak belajar admath tu hilang bla da smpi kat sana..

gambar kenangan masa di cameron highland..

KENANGAN 4

terpilih menyertai kuiz matematik bertempat di UIA kuantan.. kira ni first time lar wakil sekolah.. bayangkan lar, kami diberi masa 3 jam untuk menjawab hanya 5 soalan matematik.. dan, soalan nyer sangat2 lar susah..kalah soalan SPM.. n proud to say, i were lost..hik9..

KENANGAN 5

Study admath sampai tak tido.. masa tu trial SPM.. study dgn tqa seth.. dah lar bulan puasa.. mmg tak tdo langsung lar.sedar2 da time sahur, so terus pergi sahur n siapkan diri untuk ke kelas... and alhamdulilah, keputusan yang dapat amat menggembirakan..=)

KENANGAN 6

Fail admath.. kalian pernah fail tak admath? huhu, msti pernahkan..tipu lar kalau cakap tak pernah.. atul pernah fail sekali.. tu pon ujian lar.. sebab keluar cuma 1 topik.. trigonometry..n atul sangat tak suka topik tuh.. sebab tu lar fail..hik9..tapi best gak fail rupa nya.. at least tahu kelemahan kat topik tu kan..

KENANGAN 7

masa amek SPM.. ya allah.. susah gila soalan.. dengan tak cukup masa nyer.. dua tiga hari atul nagis sebab fikirkan paper admath jer.. pada hal, time tuh ada lagi paper2 lain yang nak kena study.. punya lar risau tahap gaban.. tapi alhamdulilah, bila keputusan dikeluarkan, atul mampu tersenyum lebar...

kenangan apa lagi eak? sebenarnya, banyak lagi kenangan manis.. dalam belajar admath ni sendiri pon terdapat banyak kenangannya.. terima kasih yang tidak terhingga atul ucapkan kepda puan noranisa hashim yang da mengajar atul admath selama ni.. sya suka belajar dengan cikgu..

sebenarnya, jauh dilubuk hati ni, atul nak sangat jadi ckgu matematik..bukannya jadi ckgu bahasa inggeris.. sebab sya tahu di mana terletak nya kekuatan dan kelemahan saya dalam belajar.. saya harap satu hari nanti, keajaiban akan berlaku.. mana tahu, saya dapat tukar course dari TESL ke matematik kan.. amin..mana lar tahu, pm kita Dato' Najib boleh tolong sya..hik9...

lastly, kepada pelajar2 melayu yang lain.. jangan sesekali set dalam minda anda yang admath adalh killer subjek.. kalau saya boleh buktikan saya boleh buat, kenapa tidak anda? saya pon makan nasi seperti kalian juga.. akhir kata, good luck! =)



No comments: